mandag 19. september 2011

Den nye musikken

Det arbeides i hjemmestudioet i Hallingdal.














Da MOYS hadde avsluttet sin "Måneskinn og tåke"-turne i mai 2010, gikk jeg raskt i gang med å skrive nye låter til den planlagte oppfølgeren. Jeg var inspirert av den gode mottakelsen vi hadde fått og hadde mye på hjertet. Jeg var dessuten av den oppfatning at vi skulle i gang med innspilling av ny plate allerede høsten 2010 og ville derfor ha nye låter på plass tidlig. Det ble noen kreative uker, men det som kom av musikk og tekst føltes veldig annerledes enn hva MOYS hadde drevet med de siste årene. Jeg skrev om personlige ting og personlige opplevelser fra de siste tre årene, selv om jeg visste at det ville føre til rynking på nesa hos enkelte av de andre i bandet. MOYS så lite til hverandre sommeren 2010 og jeg ble etter hvert lei av å vente. Jeg fortsatte derfor å skrive tekst og musikk utover høsten, egentlig uten tanke på at dette skulle brukes på neste MOYS-skive. Låtene som kom til sprikte i alle mulige retninger, men det føltes allikevel helt riktig. Det var godt å kunne utforske ulike stilarter for å finne en ny plattform.

Det er ingen hemmelighet at jeg som tekstforfatter har følt meg en smule låst i formatet MOYS og særlig etter utgivelsen av "Replika" i 2001 har jeg famlet med å finne en god tekstmessig plattform. Jeg har forsøkt utallige vinklinger, men det har aldri løsnet helt. Det har rett og slett aldri blitt helt bra. Dette kan kanskje skyldes at jeg i flere år har følt en viss forventning fra de andre i bandet når det gjelder hva tekstene til MOYS skal handle om eller rettere sagt: Hva de IKKE skal handle om. Det ble stadig vanskeligere for meg å skrive tekster på "vegne av bandet", når jeg aller helst ville skrive om ting som opptok meg og som var viktige for meg. Tanken på å jobbe mot en soloskive begynte derfor å ta form for alvor utover høsten og vinteren 2010.

I mars 2011 sprakk MOYS av årsaker som jeg har skrevet om i denne bloggen tildligere. Etter bruddet begynte det virkelig å løsne med den nye musikken og i mai hadde jeg allerede råskisser til seks nye låter klare, men så kom overtakelsen av gården vår her i Gol "i veien" og ting stanset opp. Sommeren som nettopp er over har derfor blitt brukt til helt andre ting enn låtskriving.

Nå er jeg omsider i gang igjen! Planen er å bruke høsten til ytterligere låtskriving, tekstarbeid og innspilling av flere musikalske skisser. Jeg søker fortsatt den plattformen og det uttrykket som best kler den nye musikken og de nye tekstene, men jeg føler meg sikker på at det vil falle på plass. Deretter vil jeg sammen med to gode musikervenner jobbe videre i studio med de aller beste låtene. Målsettingen er plateslipp i 2013.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar