fredag 3. februar 2012

Prosjekter i 2012

2012 ser ut til å bli et spennende år. Etter tre tunge år, både mentalt og kreativt, føles det godt å være i gang med konkrete prosjekter igjen. Siden 2010 har jeg gått svanger med to bok-prosjekter som jeg nå endelig har startet arbeidet med. Det ene er historien om mine forfedres kamp for tilværelsen i skaugrenda Rausjø i Enebakk på 1800-tallet. Denne fortellingen har jeg jobbet med (av og på) i et års tid og planen er at den skal utgis i bokform etterhvert. Det andre bokprosjektet er kanskje noe mindre omfattende, men samtidig mer sammensatt. I perioden 1993 - 2007 skrev jeg noen hundre artikler som er publisert i ulike norske aviser og magasiner. Med disse som utgangspunkt skal jeg sette sammen en samling lokalhistoriske fortellinger fra hjembygda Enebakk. Planen er at oså dette skal ut i bokform.

Samtidig jobbes det aktivt med soloskive. Denne vinteren har jeg for alvor kommet i gang med den nye musikken, ikke minst takket være et inspirerende samarbeid med gitarist Vesa Pekkala. Vi har jobbet på en (for meg) helt ny måte, nemlig ved å sende skisser og låter til hverandre via nettet. Det har fungert over all forventning og den musikalske stil-forvirringen som rådet sist høst er nå i ferd med å opphøre. Etter hvert som vi har jobbet frem arrangementer blir det nemlig stadig tydeligere hvilken vei lydbildet peker. Ni nye låter befinner seg nå hos Vesa, som kontinuerlig jobber med forslag til arrangementer. I mellomtiden jobber jeg frem flere nye låter og håper å ha ca.15 låters demo klar i løpet av april. Dette høres kanskje ikke så mye ut, men for en som de siste ni årene har lidd av en ganske heftig skrivesperre føles det forløsende.

Allerede da Moys jobbet i studio i Kautokeino i 2003 slet jeg med inspirasjon og konsentrasjon. Ting fungerte riktignok bedre da vi startet arbeidet med "Måneskinn og tåke" i 2008, men jeg vil allikevel hevde at de få låtene jeg kom opp med til den skiva var lykketreff. Av ulike grunner slet jeg med kreativiteten disse siste årene med Moys. Nå foregår skriveprosessen på egenhånd og det har vært en tilvenning som har tatt en stund.

Nå ser det jammen ut som det blir soloskive i 2013, gitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar