mandag 10. mars 2014

Den lange veien mot "Trollspeil"

Sånn ser man ut etter å ha skrevet tekster halve natta og
drukket forholdsvis mye kaffe.
Nå i januar var det to år siden vi gjorde de første innspillingene til min kommende soloskive "Trollspeil". Da hadde Vesa og jeg arbeidet med låtskriving og arrangementer siden september 2011 og før det hadde jeg skrevet ny musikk alene siden sommeren 2010. I utgangspunktet skrev jeg låter for MOYS og oppfølgeren til "Måneskinn og tåke" (2009), men fra mars 2011 (da MOYS ble lagt på is) skiftet jeg fokus og skrev utelukkende med tanke på soloskive. Det har vært en lang prosess og ennå har vi ikke kommet helt i mål.

Noen gode unnskyldninger for tidsbruken har vi riktignok. Både Vesa og jeg har gjennom hele prosessen hatt hektiske dager. Det skal sies at Vesa har jobbet som en helt og langt mer enn meg. Uten hans innsats og kreativitet hadde det aldri blitt noen skive i det hele tatt.

Kona og jeg overtok gården og ble mjølkebønder i januar 2011 og dette arbeidet har periodevis tatt ekstremt mye tid. I tillegg ble jeg far for første gang i desember 2012 og har valgt å bruke mye tid sammen med den enbårne. Jeg har i perioder derfor ikke prioritert kreativ virksomhet i det hele tatt. Resultatet har vært at arbeidet med plata har foregått av og på i over to år.

Jada, jada! Snart ferdig nå!
Innspillingsprosessen har på godt og vondt vært helt annerledes enn alt jeg tidligere har vært med på. Utgangspunktet var mine demolåter, melodilinjer og tekstfragmenter. Vesa kledde deretter på hver enkelt låt de ulike instrumentene, skapte stemninger og sammen arbeidet vi oss fram til den sounden som nå er blitt "Trollspeil". Selv om låtideene i utganspunktet kom fra meg, har Vesa i prosessen endret og utviklet skissene så mye at alle låtene kommer til å krediteres oss begge. Jeg har dessuten jobbet ekstremt mye med tekstene denne gangen. Først høsten 2013 følte jeg at ting løsnet på den fronten, etter å hatt noe som likner på skrivesperre siden...2003?

Fremgangsmåten er helt annerledes enn hvordan vi jobbet i MOYS, hvor vi alltid startet med innspilling av trommer og bass live i studio. Med "Virvel" i 1996 brukte vi 8 måneder i studio, "Omvendt grønn" ble spilt inn på drøye to måneder sommeren 1998, "Replika" ble innspilt over kun 12 dager sommeren 2000, mens innspillingen av "Måneskinn og tåke" foregikk over ca. 1 år i 2008 og 2009.

Allerede nå har jeg noen klare ideer om hvordan oppfølgeren til "Trollspeil" skal gjøres. Jeg kommer til å skrive alle låtene ferdig med tekst og musikk, lar deretter musikerne bli kjent med disse en stund, før vi samles i studio en uke, arrangerer låtene sammen og spiller inn hele skiten live. Diverse pålegg kan gjøres i etterkant. Allerede nå har jeg flere nye låter på gang og jeg har dessuten 3-4 låter til overs fra arbeidet med "Trollspeil". Jeg håper å få gjennomført dette en gang i høst.

Status på innspilling på "Trollspeil" er imidlertid at trommer, gitar, tangenter og diverse programeringer nå er mer eller mindre ferdig på alle de ni låtene. Vokal er ferdig innspilt på fire låter og etter flere forsinkelser skal nå endelig bassen på plass i de kommende ukene. Spennende saker! Det kommer mer om dette i neste bloggpost.

Er vi heldige setter vi i gang med miksing i mai og slipper plata i høst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar