mandag 9. juni 2014

Bass og sang i sommervarmen

Ida klar for en ny dag i studio. Foto: Henning Bergersen.
Lørdag 7. juni var Ida igjen på plass i studio for å fortsette arbeidet med kor og krumspring på "Trollspeil". Det er gøy å høre hvordan Idas stemme løfter låtene og tilfører ennå en dimensjon til det musikalske landskapet. Når Vesa og jeg skrev låter til denne skiva hadde jeg hele tiden en visjon om hvordan jeg ønsket at vokalen skulle bygge opp rundt den stemningen vi ønsket å formidle. Denne visjonen så Ida umiddelbart og kler nå lydlandskapet med vokale ting som virkelig skaper magi. En ting er å synge fantastisk. En annen ting er å faktisk kunne gå inn i selve kjernen av låta og ta den helt fram. Jeg er imponert!

Dagen etter hadde vår "nye" bassist Jørn sin første studiosession, og ende opp med å legge ny bass på tre låter. Jørn hadde ikke hatt mye tid til forberedelser, men tok allikevel låtene på strak arm. Jeg har jobbet med Jørn på tre skiver tidligere, men jeg må si det var ekstra stas å høre ham gjøre bass på disse låtene. Jeg trur kanskje det er mer luft og rom i disse låtene enn det var i materialet til MOYS, og dermed får Jørn et rom å boltre seg i som han ikke har hatt tidligere. Og det rommet grep han. Det låt rått, tungt og potent, og plutselig var bånntrøkket på plass, gitt!

Pauser må man ha. Foto: Henning Bergersen.
Det synges! Foto: Henning Bergersen.

Det lyttes og vurderes! Foto: Henning Bergersen.

Jørn er klar for bassing. Foto : Henning Bergersen.

Dyp konsentrasjon. Foto: Henning Bergersen.

Frode og Jørn i arbeid. Foto: Henning Bergersen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar