lørdag 9. mai 2015

Fotoshoot med Thomas Mørch på Union scene i Drammen

Thomas fotograferer Ida i øsende regn.

Mandag 4. mai var det tid for fotosession i Drammen med fotograf Thomas Mørch. Han er en av norges desidert beste naturfotografer og en utrolig talentfull fyr. Fotografiene skal brukes i CD-booklet og til promotion av diverse sort. Planen var i utgangspunktet å fotografere på Spiraltoppen, men på grunn av styrtregn endte vi i stedet opp på Union scene i sentrum. Hele gjengen som bidrar på "Trollspeil" var med og det var trivelig å se alle igjen.

En ettertenksom Vesa.

Ida ruler gata.

Samtaler om tekniske duppeditter mens man venter.

Vesa blir fotografert.

tirsdag 7. april 2015

Jakten på den rette miksen

Jim Berget i sitt Flatcity studio.
Foto: Kay Stenshjemmet, Romerikes Blad.
Som alt annet i denne prosessen frem mot ferdig skive, har også miksen tatt mye lenger tid enn jeg hadde trodd og håpet. Åtte måneder har nå gått siden innspillingen ble avsluttet. Forsinkelsene med miksen skyldes i all hovedsak uheldige tilfeldigheter høsten 2014, samt at vi tidvis har lett både høyt og lavt etter rette person til å gjøre jobben. Men nå har alt heldigvis løst seg på en glimrende måte.

Opprinnelig var planen at skiva skulle mikses av Arild Jensen, som jeg kjenner fra før og som gjorde lydarbeidet på Hedvigs film "Ridder" fra 2008. Men tidsplanen sprakk for oss begge og Frode Martinsen, som var en glimrende tekniker og lydguru gjennom hele innspillingsperioden i Soundcheck studio i Drammen kom på banen. Da Jørn hadde spilt inn bass på de to siste låtene i august, tok det av ulike grunner en god stund før Frode kom i gang med miksen. Etter å ha mikset et par låter ble han deretter rammet av en skade i hånden og ukene gikk, naturlig nok. Til slutt ble vi enige om at vi måtte finne en annen løsning og vi testet ut flere, uten at det klaffet verken lydmessig eller tidsmessig. Willy Martinsen, som hadde produsert og mikset "Måneskinn og tåke" for MOYS var også aktuell, men hadde ikke mulighet til å mikse hele skiva. Han tipset meg derimot om Jim Berget som driver fantastiske Flatcity studio i Enebakk. I desember sendte jeg derfor Jim en låt til prøvemiks og rett over nyttår ble det klart at han var mannen som skulle mikse "Trollspeil". Prøvemiksen låt fantastisk! De siste månedene har det derfor jevnt og trutt tikket inn nye mikser og i skrivende stund er vi kun en låt unna å være i havn. Jim har skapt en fantastisk og helhetlig lyd på skiva, og selv om vi denne gangen har vært både sære og ekstremt kravstore, har han likevel klart å gjøre oss fornøyde. Det er slett ikke verst!

I løpet av måneden vil alle mikser være klare og deretter skal de mastres. Dermed bør vi være klare til singleslipp i slutten av mai og plateslipp en måneds tid senere.

søndag 13. juli 2014

Aller siste innspillingsdag i Soundcheck studio

Ida og jeg den aller siste dagen i studio.
Vi hadde det ganske gøy allikevel.
Fredag 11. juli slo vi av mikrofonene for siste gang i Soundcheck studio i Drammen. Nå gjenstår kun bass på to låter, men det skal tekniker Frode og bassist Jørn ta seg av i starten av august. Da er alt i boks og miksingen av skiva tar til. Totalt har vi nå brukt 2 år og 7 måneder på denne innspillingen. Det må kunne sies å være ganske lenge.

Innspillingen av "Trollspeil" har vært en ekstremt kreativ, søkende og spennende prosess, helt ulikt noe jeg tidligere har vært med på av studioarbeid. Fra de første hjemmesnekra demolåtene skrevet i 2011 og innspilt med gitar, "rytmeboks" og synth, til de første innspillingene og arrangementene i Vesas hjemmestudio "Pølseboden" i 2012, hvor han arrangerte alle låtene og spilte inn gitarer og synther. Deretter fullføringen av skriveprosessen med de to siste låtene "Nåden" og "Den hvite kjolen" våren 2013, innspilling av trommer med Geir Ormøy i Soundcheck sommeren 2013, til tekstskriving og innspillingen av egne vokalspor fra november 2013 og frem til nå i sommer. Bassist Jørn Gundersen og vokalist Ida Skarsvik Hekneby har gjort sine ting i studio de siste to månedene. Innspillingen har vært sporadisk og periodevis, men denne våren og sommeren må man kunne si at vi har jobbet svært effektivt.

Da jeg begynte å skrive disse låtene i 2011, hadde jeg ingen anelse om at det kom til å ta tre år før de var ferdig arrangert og innspilt. Å bruke så lang tid på en plateinnspilling er helt nytt for meg. Selv om mitt gamle band MOYS var sparsommelige med antall utgivelser, brukte vi sjelden veldig lang tid på selve innspillingsprosessen. Det var låtskriving og øving som tok tid. Da vi spilte inn "Måneskinn og tåke" i 2008 og 2009, syntes jeg det året vi brukte var veldig lang tid. Nå har vi altså brukt nesten det tredobbelte.

"Trollspeil" vokste ut av en tung periode i mitt eget liv og musikken (og ikke minst tekstene) kom til i et ønske om å belyse temaer som kanskje ikke skrives så mye om. Etterhvert som tiden har gått og jeg selv har funnet tilbake til meg sjøl, ble også musikken lettere og det har tilogmed sneket seg inn tekster preget av positivitet og håp. Denne skiva startet som en beskrivelse av hvordan det er å møte veggen, men har nå blitt en skive som også formidler håp og fremtidstro. Det er ganske fint, synes jeg!

Det har vært mange opp- og nedturer underveis, men jeg føler vi har holdt stødig kurs uten å kompromisse på det kunstneriske. Både jeg og Vesa hadde en visjon om hvordan denne skiva skulle bli og jeg føler at vi nå er veldig nær den visjonen. Det føles bra! Samarbeidet med Vesa har forøvrig vært mer givende og kreativt enn noe jeg har vært borti tidligere. For en fantastisk talentfull fyr! Jeg har lært så ufattelig mye underveis i denne prosessen, ikke minst om hvor viktig det er med god kjemi og felles musikkforståelse. Når man jobber slik Vesa og jeg har gjort på denne skiva, kan man imidlertid bli veldig opptatt av sin egen nesetipp. Derfor var det befriende da vi gikk i gang med innspillingen av Geirs trommer i fjor sommer. Plutselig var det en annen musiker der som kom med kreative og konstruktive innspill. For meg som vokalist var det ennå mer inspirerende da Ida begynte å jobbe med sine vokalting i studio i mai. Endelig en person som var like opptatt av det vokale uttrykket, tekstene og vokalarrangementene som meg. I bandsammenheng kan man som vokalist lett bli "ensom" blant alle instrumentalistene, men nå fikk jeg endelig en å "kaste ball" med. Det var både befriende og inspirerende, og vi er skjønt enige om at vi kommer til å jobbe sammen igjen. Til slutt kom min tidligere bandkollega fra MOYS, bassist Jørn Gundersen inn og mer eller mindre redda hele skiva etter at Tor Sverre Engen hoppet av prosjektet på seinvinteren i år. Jørns bass er stødig som fjell og han tilførte akkurat den tyngden vi følte mangla på låtene.

Det er både godt og vemodig at det nå er over for denne gang, men jeg tror ikke jeg tar veldig feil hvis jeg spår at jeg kommer til å samarbeide med disse glimrende folka igjen på nye prosjekter og ikke minst håper jeg at vi kommer til å innta scenen sammen i løpet av 2015. Vi må jo tross alt ut å spille disse fantastiske nye låtene for folk rundt omkring. Jeg gleder meg allerede til å gjenskape stemningene av "Trollspeil" i en live-setting.

NB! I denne lille filosofiske oppsummeringen av innspillingsprosessen har jeg ikke sagt noe om "vår mann", Frode Martinsen: Supertekniker og innehaver av Soundcheck studio i Drammen. Hans glimrende arbeid i dette prosjektet skal jeg si mer om i et annet blogginnlegg.

Jørn, Vesa og Geir utøver full konsentrasjon
ved gjennomlytting av låta "Døden bort".
Denne skjermen har vi blitt godt kjent med etterhvert!













Jørn og bassen hans.
En temmelig alvorlig studioselfie!

Vesa er enten redd eller glad. Jeg er fortsatt litt usikker.

All vokal ble gjort inne i selve studiorommet.
Det funka helt glimrende.
Full konsentrasjon under innspillingen av låta "Videre".
Vesa og Frode er en smule motløse og frustrerte ved
miksepulten. Det har vært både oppturer og nedturer
underveis.
11. juli avsluttet Ida sin studiotid med en fantastisk
innsats på låta "Den hvite kjolen"og dermed var
innspillingen av "Trollspeil" over.

søndag 15. juni 2014

En liten stemningsrapport

Her er noen filmatiske smakebiter av ting vi holder på med i studio for tiden.

mandag 9. juni 2014

Bass og sang i sommervarmen

Ida klar for en ny dag i studio. Foto: Henning Bergersen.
Lørdag 7. juni var Ida igjen på plass i studio for å fortsette arbeidet med kor og krumspring på "Trollspeil". Det er gøy å høre hvordan Idas stemme løfter låtene og tilfører ennå en dimensjon til det musikalske landskapet. Når Vesa og jeg skrev låter til denne skiva hadde jeg hele tiden en visjon om hvordan jeg ønsket at vokalen skulle bygge opp rundt den stemningen vi ønsket å formidle. Denne visjonen så Ida umiddelbart og kler nå lydlandskapet med vokale ting som virkelig skaper magi. En ting er å synge fantastisk. En annen ting er å faktisk kunne gå inn i selve kjernen av låta og ta den helt fram. Jeg er imponert!

Dagen etter hadde vår "nye" bassist Jørn sin første studiosession, og ende opp med å legge ny bass på tre låter. Jørn hadde ikke hatt mye tid til forberedelser, men tok allikevel låtene på strak arm. Jeg har jobbet med Jørn på tre skiver tidligere, men jeg må si det var ekstra stas å høre ham gjøre bass på disse låtene. Jeg trur kanskje det er mer luft og rom i disse låtene enn det var i materialet til MOYS, og dermed får Jørn et rom å boltre seg i som han ikke har hatt tidligere. Og det rommet grep han. Det låt rått, tungt og potent, og plutselig var bånntrøkket på plass, gitt!

Pauser må man ha. Foto: Henning Bergersen.
Det synges! Foto: Henning Bergersen.

Det lyttes og vurderes! Foto: Henning Bergersen.

Jørn er klar for bassing. Foto : Henning Bergersen.

Dyp konsentrasjon. Foto: Henning Bergersen.

Frode og Jørn i arbeid. Foto: Henning Bergersen.



torsdag 5. juni 2014

Ny bassist på "Trollspeil"

Jørn Gundersen på bass. Foto: Henning Bergersen.
Etter å ha jobbet i studio med basspålegg til skiva i noen måneder kom Tor Sverre Engen i mars i år fram til at han ønsket å trekke seg fra prosjektet, så da måtte vi se oss om etter en annen bassist. Jeg tok derfor umiddelbart kontakt med Jørn Gundersen, tidligere bandkollega i MOYS, og spurte om han kunne tenke seg å gjøre bassen på "Trollspeil". Det kunne han heldigvis, så nå spiller Jørn og jeg sammen igjen for første gang på tre år. Siden MOYS ble lagt på is i 2011 (og oppløst i 2013) har Jørn spilt med Moys-trommis Robert Cohn i bandet Accillatem, frem til også de ble oppløst i 2013.

Jørn har en mindre teknisk, men langt mer dynamisk og tyngre spillestil enn Tor Sverre og det kler disse låtene veldig godt. Nå gleder jeg meg til å gjenoppta samarbeidet med min gamle bandkollega!

lørdag 3. mai 2014

Koring og vokaleksperimenter

God stemning i studio. Foto: Frode Martinsen.
Vi har vært så heldige å få med oss fantastiske Ida Hekneby til å gjøre koring og diverse vokale krumspring på "Trollspeil". Idag testet vi for første gang ut noen av låtene i studio og resultatet var ekstremt lovende. Ida har en utrolig vakker og rå stemme som kler disse låtene vanvittig bra. Og etter bare noen få gjennomkjøringer var hun helt inne i stemningene som preger skiva.

Jeg har tidligere kun jobbet med arrangementer for egen stemme og koring fra gutta i MOYS, så for meg var dette en helt ny erfaring. Men jeg er sikker på at resultatet kommer til å bli både stemningsfullt, intenst og vakkert.